Ahol az elmélet (nem mindig) találkozik a valósággal

Forma1-gyel a világ körül

2017. március 26. - pszichologusnagycsaladja

Három fiúval várható volt, hogy előbb-utóbb lesz valaki, aki rácsavarodik az autóversenyzősdire. Persze így is történt, Balu két éves kora óta imádja a Forma1-et. Sosem felejtem el, beszélni még alig tudott pár szót, de azt már simán el tudta üvölteni, hogy "Szasztika Fettel" jobb hátsó defekttel a pálya szélén!", miközben a kismotorjával befarolt a járda menti sövénybe. 5 lépésenként. Azóta is tart a lelkesedés, családi program lett a Forma1 futamokból. 

v_forma1_cimlap.jpg

Nagyon szeretem, hogy nézik a közvetítést, mert sok mindent fejleszt:

  • figyelem: nagyon oda kell figyelni, ha az ember követni akarja az eseményeket
  • olvasás: a képernyőn folyamatosan jelennek meg az adatok, nevek, stb
  • számolás: lehet számolni a pontokat, a helyezéseket, követni a sebességet
  • fizika: folyamatos hablatyolás sebességről, tapadásról, motor tulajdnoságokról
  • angol: ha az eredeti futamról lemaradunk, a neten angol közvetítéssel lehet később megtalálni, akkor azt nézik meg a srácok, ami finoman szólva nem egyszerű szöveg, de nagyon igyekeznek követni

Már ez önmagában is elég lenne, de tavaly azt találtuk ki a fiúkkal, hogy amelyik országban éppen rendezik a futamot, képzeletben mi is „odautazunk” arra a hétre, és próbálunk minél jobban megismerkedni vele. Bár végül nem minden országra került sor (betegségek, nyaralás, stb  miatt), de azért jó párat megismertünk, nagyon élvezték a gyerekek. A kimaradt országokat még hetekig reklamálták, hogy azokról mikor tanulunk. Hát majd idén :)

Országokról tanulni azért jó, mert nagyon sok témát lehet érinteni közben. Ismerkedünk a földgömbbel, térképekkel, beszélgetünk történelemről, a társadalmak, kultúrák különbségeiről, időjárásról, élővilágról, zenéről, kajákról, tényleg rengeteg minden szóba kerül. Bár szinte végtelen a lehetőség, arra azért vigyázok, hogy mivel még kicsik a gyerekek, túl sok információt ne zúdítsak rájuk. Így egy-egy országnál pár fő kulcsszó szintjén maradunk. Ausztrália esetében ez például a kenguru, koala, Nagy korallzátony, déli félteke, és kész is, ennél több csak összezavarná őket. Minden évben igyekszünk majd kicsit hozzátenni. Most, hogy lesznek országok, amiket tavaly már megnézegettünk, kíváncsi vagyok, mennyire emlékeznek dolgokra (bár nem ez a lényeg). 

És hogy pontosan miket csinálunk ilyenkor:

Képek

Az új ország bemutatását mindig azzal kezdem, hogy átgondolom a kulcsfogalmakat, keresek hozzájuk képeket, és amíg alszanak, kiteszem a gyerekszoba szekrényajtajára. Mindig nagy az izgalom reggel, ha új képek kerülnek ki. Amíg foglalkozunk az országgal, végig kint maradnak a képek, sokszor megállnak megnézegetni.

v_tanulopont.jpg

Google térkép, streetview

Mindig megkeressük az adott országot a földgömbön, megbeszéljük, melyik kontinensen van. Balu (7) nagyjából már tisztában van a kontinensekkel, Ádin (5) még nem látom, hogy kezdené megjegyezni, de nem is baj, nem sietünk. A földgömbön mindig úgy tájékozódunk, hogy először megkeressük Magyarországot, és onnan "repülünk" az aktuális országba, megnézzük, hogy mennyire van messze, mennyire nagy/kicsi, és pár dolgot az elhelyezkedéséről (tengerpartja van-e, sziget-e, stb). Szét szoktunk nézni a Google térképen is, ezt nagyon élvezik a srácok (és én is). Szuper, hogy egyszerre lehet látni a térképet és az utcanézetet, így már egy óvodás gyerek is képes megérteni, hogy mit is mutat egy térkép.

rio_street_view.jpg

Többnyire ledobjuk magunkat a fővárosban, végigsétálunk pár utcán, megnézzük milyenek az épületek, milyenek a növények, miben más mint nálunk, mi tetszik és mi nem, stb. Meg szoktuk beszélni, hogy szívesen élnénk-e itt vagy nem, és miért. Ha van nevezetesség (pl. a riói Krisztus-szobor, vagy a sydney-i Operaház), akkor oda is leugrunk, szétnézünk. Be szoktunk még nézni kisebb városokba, falvakba is összehasonlításképpen. Aztán többnyire hagyom őket, hogy sétálgassanak, amerre kedvük van. Teljesen bele tudnak merülni a nézelődésbe.  

Világtérkép puzzle

Van egy világtérkép kirakónk, amit nagyon szeretek. Sűrűn elő szoktuk venni, amikor új ország kerül elő. Jó látni, hogy egyre több mindenre emlékeznek, egyre több darabról egyből tudják a kis képecskék alapján, hogy melyik kontinensre való.

v_puzzle.jpg

Polcos feladatok

A "tanulás" nagy részét a polcokra kikerülő feladatok teszik ki. Igyekszem sok különböző fajta feladatocskát kitenni, nemcsak olyat, amivel az országról tanulhatnak, hanem olyat is, ami az ország jellegzetességeit használja, de valójában betűtanulás/olvasás/számolás feladat. Így ezek a dolgok sokkal élvezetesebbé tehetők a gyerekek számára.  

v_olvasas.jpg

v_bahrein.jpg

 Alkotás

Kicsi gyerekek úgy tanulnak a leghatékonyabban, ha közben tevékenykednek, ezért az egyik legjobb módja az országokkal való ismerkedésnek az alkotós, kézműveskedős elfoglaltságok. Mivel nálunk három fiú van, többnyire nagyon nagy a pörgés, meg az elmúlt években mindig volt baba-totyogó a családban, ami elég komoly pályanehezítés (kiborítja, lelöki, szétkeni, összegyűri, megeszi), a festés-gyurmázás-alkotás viszonylag ritkán került elő. Idén viszont Marci is már 3 éves, a nagyok is jobban le tudnak már ülni, úgyhogy szeretnék ezekre a tevékenységekre nagyobb hangsúlyt fektetni. v_szinezo.jpg

Videók

Két féle videót szoktunk nézni az országokkal kapcsolatban. Egyrészt ismeretterjesztőket, természetfilmeket. Ezt többnyire akkor lehet nekik betenni, ha alaposan kifutották magukat a játszótéren és eléggé le vannak fáradva, hogy a rajzfilmekhez szokott 21. századi agyacskájuk beérje a kevésbé eseménydús természetfilmekkel is. Ilyenkor viszont szívesen megnézik, és többnyire kérik újra többször is, aminek nagyon örülök. 

Összeszedtünk pár olyan mesefilmet is, ami egy-egy országhoz kötődik: ha Ausztrália, akkor Némó, ha Kína, akkor Kung Fu Panda, ha Brazília, akkor Rió, stb. Ezek közül szoktuk kiválasztani az éppen aktuálisat, és figyeljük benne azokat a dolgokat, amikkel megismerkedtünk az adott országból. Sőt, a Repcsik meg a Verdák2 kifejezetten Föld körül utazós, sok országgal, ezeket is megnézzük időnként.

Így általánosságban nagyjából ennyi, jövök majd az egyes országok posztjaival, remélem velünk tartotok! Várhatóan ez lesz a menetrend:

20170320_114520b.jpg

Ha tetszett, nézz körül a Facebook-oldalamon is. A feladatokhoz az ötleteket a Pinterest tábláimon gyűjtöm, az országok neve szerint csoportosítva.  

A bejegyzés trackback címe:

http://pszichologusnagycsaladja.blog.hu/api/trackback/id/tr1912372713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.