Ahol az elmélet (nem mindig) találkozik a valósággal

A pszichológus nagycsaládja

Ismerjük meg Ausztráliát!

2017. április 14. - pszichologusnagycsaladja

Ahogy korábban írtam, elindultunk a Forma1-futamok nyomán a világ körül. Az elmúlt hetekben Ausztráliával ismerkedtünk.  

v_cimlap_2.jpg

Mivel ez az ország már tavaly is terítéken volt, a kenguru/déli félteke/nyáron van karácsony témát akkor eléggé körbejártuk. Arra gondoltam, hogy azoknál az országoknál, ahol nagyon sok az információ, és tavaly már foglalkoztunk vele általánosságban, idén kiválasztunk egy jellemzőt, és arra fókuszálunk. Ausztrália esetében idén ez a Nagy–korallzátony lett, főleg ezzel kapcsolatos játékok kerültek a polcra.

1. Képek, térkép

Úgy kezdünk foglalkozni egy országgal, hogy pár képet kiteszek a gyerekszobában a szekrényajtóra. Ezek között mindig szerepel az ország zászlója, térképe, és néhány jellegzetes dolog az országgal kapcsolatban. Mivel kicsik még, vigyázok, hogy ne legyen túl sok az információ, mert az csak összezavarná őket.

v_tanulopont_1.jpg

Ha ezt megnézegették, megkeressük az országot a földgömbön, megnézzük, hogy melyik kontinensen van, mennyire van messze tőlünk, kicsi-e vagy nagy, megbeszélünk pár dolgot a fekvéséről, domborzatáról, éghajlatáról (alap szinten persze - a sivatagot meg a trópust azért már értik). Google térképre is benéztünk, mászkáltunk kicsit Sydney utcáin, aztán a műholdképpel végigrepültünk a nagy sivatagos szárazföldi rész felett, megállapítottuk, hogy tényleg nagy és tényleg üres.

2. Színező 

Vannak azok a gyerekek, akik imádnak színezni, meg vannak azok, akik nem. Na az enyémek az utóbbi kategóriába tartoznak, de valamiért ezeket az országos színezőket mégis szeretik. Ilyet tavaly már nyomtattam nekik (innen), és emlékeztek rá, kérték újra idén is. Szuper :)

v_szinezo.jpg

 

3. Kontinens kirakó

Balu (7) már elég biztosan felismeri a kontinenseket, Ádi (5) még ismerkedik velük, elsősorban neki nyomtattam ezt a kontinens-kirakó játékot (innen). A körvonalak alapján ügyesen kirakta, aztán kiderült, hogy ettől még nem egészen érti, hogy mi ez, úgyhogy elővettük a földgömböt, és a papír formákat beazonosítottuk a földgömbön látott kontinensekkel, így már világos volt.

v_kontinens2.jpg

Persze Marci (3) sem maradhat ki semmiből, de meglepetésemre ezt most nemcsak szétdobálta, hanem megpróbálta rendesen megcsinálni, kis segítséggel sikerült is neki. 

v_kontinens1.jpg

 

4. Videók

A Nagy-korallzátonyról kerestem nekik természetfilmet, ezt néztük meg:

Balut nagyon megérintette, hogy a globális felmelegedés miatt pusztulásnak indult a Nagy-korallzátony. Elég érzékeny az ilyen témákra, ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy jó-e egy hétévest ilyesmivel stresszelni. Aztán arra jutottam, hogy ennek a generációnak már nagyon környezettudatosan kell felnőnie, ha meg akarjuk őrizni élhetőnek a bolygót, és most kicsiként lehet ezt igazán elültetni a gondolkodásukban. Úgyhogy beszélgetünk ilyesmikről, mellette azt is megbeszéljük, hogy mi mit teszünk/tehetünk, hogy vigyázzunk a környezetünkre, és ha mindenki megteszi azt a kicsit, amit lehet, akkor annak összeadódva komoly hatása van. Pár napja aztán szembe jött egy cikk arról, hogy speciális hajókat helyeznek ki a Nagy-korallzátony körül, amik a mélyből hűvösebb vizet szivattyúznak majd fel és ezzel elárasztva próbálják meg megvédeni a zátonyt a pusztulástól. Megmutattam Balunak, nagyon örült neki :)

Aztán megnéztük a Nemo nyomában-t is, sok mindenre ráismertünk a természetfilmből (pl. hogy a bohóchal a valóságban is a tengeri rózsában lakik, ami a többi halat megcsípi, de őket nem).

 

5. Korallzátony gyurmázólapok

Újabban nagy rajongója lettem a gyurmázólapoknak. Nyomtatok egy témához illő képet, belaminálom, és ezt a hátteret díszítik ki a gyurmafigurákkal. Nem tudtam eldönteni, hogy valódi fényképeset csináljak, vagy rajzoltat, úgyhogy lett ilyen is, olyan is. (A képeket egyszerű Google kereséssel találtam.) Inspirációnak kitettem a falra pár képet a Nemo-ból. Ádi Pizsit, Nemot, Bobot, meg egy rákot készített. A piros-fehér kombinációig még Marci is eljutott :) 

v_gyurmalap.jpg

 

6. Korallzátony makett

Ezt az ötletet itt találtam, és nagyon megtetszett. Alapból nincs nagy hagyománya nálunk az ilyen mértékű alkotósdinak, de gondoltam, megpróbálkozunk vele. Elég nagy falatnak bizonyult, nagyjából egy hét alatt készült el, több részletben (kiderült, hogy Marci mellett még mindig nem nagyon lehet ilyesmit csinálni, vagy legalábbis kell plusz egy felnőtt, aki csak rá figyel). Az alapja tojástartó, a lapos korallokat dekorgumiból vágtuk ki, és csillámragasztóval díszítettük, a legyezőkorallokat zseníliadrótból tekertük. Az állatokhoz van egy nyomtatható-színezhető doksi az előbbi linken. 

v_korallmakett1.jpg

Külön tetszett, hogy amikor festettünk, Ádi nemcsak bemázolta kékre a tojástartóját, hanem egy teljes tengervíz-színpalettát készített, az összes létező árnyalattal:

v_szinpaletta.jpg

Végül elkészült, nem volt könnyű menet, de nagyon büszkék vagyunk rá :)

v_korallmakett3.jpg

 

7. Halas számolóka

Ezt a játékot nem tettem ki a polcra, inkább uzsiidőben vettük elő, kicsit meg kellett dolgozni a rágcsiért, imádták (a jópofa nyomtatható lap innen van, szuper jó, komplett tengeres csomag egyébként, sokféle feladattal, érdemes megnézni az egészet). A nagyoknak kivonást nyomtattam, Marcinak sima számolást, de volt a csomagban összeadás és kisebb-nagyobb feladat is. 

v_halacskas2.jpg

Marci egyelőre masszívan ellenáll a számoknak, úgyhogy csak egytől háromig raktam ki neki a számkártyákat, hátha... Két számot hajlandó használni: "egy" és "lot of", ha a többiről magyarázok, kiröhög. Na mindegy, majd idővel.

v_halacskas4.jpg

 

8. Tengeres fűzőke és puzzle

Pár tengeres-matatós dolgot sikerült előbányásznom a szekrény mélyéről Marcinak, nagyon jól elszórakoztatta magát velük. 

v_fuzoke.jpg

sam_7586.JPG

9. Angol

Mivel mi itthon teljesen vegyesen használjuk az angol és a magyar nyelvet, a fenti játékok nagy részét is sokszor angolul játsszuk. Bár angolul olvasni nem tanítom direktben a srácokat, de azért valami alap elképzelésük van a dologról (van egy nagyon aranyos mese-sorozat, ami olvasni tanít, sokat nézték egy időben). A konyhaasztal fölé szoktam képes angol szószedeteket kitenni, most egy tengeres verzió került ki (innen van). A szavak nagy részét már ismerik, a képről kimondják, közben látják leírva, ennyi egyelőre ismerkedés szintjén elég is.

20170410_184600.jpg

 

10. Szókirakó

Ezt tavaly játszottuk, a betűs kavicsokból kell kirakni a megadott szavakat. A kavicsokra sima alkoholos filccel írtam betűket, nem a teljes abc-t, csak azokat és annyit, amennyi a feladathoz kell. Nagyon szeretem ezt a feladattípust, mert anélkül is meg tudja csinálni a gyerek, hogy igazából tudna olvasni, hiszen csak a betűből kell megtalálni, ami ugyanolyan formájú, mint a minta. Amíg rakosgatja, együtt ki tudjuk mondani a hangokat.

v_betukirako.jpg

 

Ádi tavaly 4 éves volt, amikor csinálta, és semmi nehézséget nem okozott neki.

v_betukirako_adi.jpg

Ha mégis nehéznek bizonyul, akkor le is lehet egyszerűsíteni, betűnként együtt haladni, kezdeni mondjuk a kenguruból a K-val, és csak három kavicsot kirakni, amiből egy a K, meg két másik betű, abból válassza ki, hogy melyik az ugyanolyan. Miközben egyesével keresgéli a betűket, gyakorolja a hangokra bontást, ami a legfontosabb készség az olvasástanulásban. 

 

11. Kiruccanás

A Természettudományi Múzemban van egy egész teremnyi korallzátony-makett, üvegpadló alá beépítve. Fotón nagyon jól nézett ki, úgyhogy elmentünk megnézni a nagyokkal. Maga a makett szuperjó, de az üvegpadló már eléggé karcos, el van kopva, ezért (főleg a középső, forgalmasabb részeken) csak homályosan lehet átlátni rajta, ez sajnos sokat levesz az értékéből. Én hiányoltam nagyon a kiírásokat is, szinte semmi nem volt, csak a bejáratnál pár rajzolt hal. Előtte a neten láttam egy "térképet", ami szerint a terem különböző részeiben különböző fajta korallzátonyok láthatók, de ott a helyszínen nem volt kitéve ez a térkép sem. Azért érdekes volt, mondjuk engem jobban lekötött (volna, ha hagyták volna), mint a fiúkat.

v_termtudkorall.jpg

Ennyire azért nem homályos, csak nem tudtam vakuzni, és nem volt elég fény.

+1 bónusz:

Ezt nem terveztem, mégis ez lett a kedvencem a témában :) Egyik nap a két kicsi jött hozzám nagy diadalmasan, és hozták a fürdőszobából a szappant, hogy "Anya néééézd, korallzátony van a szappanunkon". Jó ideje ilyen van már, nekem eszembe sem jutott... Mégis annyira örültem neki, hogy ezt felfedezték. Pont ez lenne a lényege a tanulásnak, hogy keretet, struktúrát adjon a gondolkodásuknak, hogy rácsodálkozzanak dolgokra, és észrevegyenek olyan dolgokat, amik mellett eddig simán elsétáltak. Az sem számít, ha ebből a sok mindenből pár hét múlva már nem emlékeznek semmire, emiatt az egy pillanat miatt akkor is megérte az egész :) 

 20170410_184440b.jpg

Ha tetszett, kövess minket a Facebook-on is! A következő Forma1-futammal Kínába utazunk majd, tarts velünk!

A bejegyzés trackback címe:

https://pszichologusnagycsaladja.blog.hu/api/trackback/id/tr3712415747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása